امروزه برای سازندگان و ساختمان های مربوطه دفترچه هایی تحت عنوان شناسنامه ساختمان صادر می شود که شامل پروانه ساختمان، نداشتن خلافی و گواهی پایان کار بطور همزمان می باشد.
پروانه ساختمان یا به عبارتی همان جواز ساخت، مجوزی است که پیش از اقدام به هر گونه عملیات ساخت و ساز بایستی از مراجع مربوطه مانند شهرداری دریافت کرد. این مجوز تایید کننده قانونی بودن عملیات اجرایی بوده و در صورت صادر نشدن آن هرگونه ساخت و سازی غیرقانونی تلقی خواهد شد. علاوه بر تایید عملیات ساخت از نظر قانونی، صدور پروانه های ساخت اهمیت بسیاری برای سازندگان و مالکان مربوطه دارد که از جمله آنها می توان به موراد زیر اشاره کرد:
پروانه های ساختمان شامل اطلاعاتی از ملک و مالک مربوطه هر دو می باشد و بطور کامل تر موارد زیر را برای آن شاهد هستیم:
پروانه های ساختمان دارای اعتبار مشخصی می باشند که در صفحه اول آن درج می شود. این مدت اعتبار قابل تمدید بوده و در صورت وم می توان با مراجعه به شهرداری ها آن را تغییر داد.
همانطور که گفته شد برای انجام هرگونه عملیات ساختمانی نیاز به دریافت مجوز می باشد که بسته به نوع عملیات مربوطه انواع گوناگونی را شامل می شود
این نوع پروانه برای عملیاتی که طی آن ساختمانی قدیمی تخریب و بنای جدیدی احداث می شود، صادر شده و مشخصات بنای جدید در آن درج خواهد شد.
این نوع پروانه مربوط به عملیاتی می باشد که قصد اضافه کردن طبقه بر روی طبقات موجود ساختمان را دارند و به عبارتی ساختمان مربوطه طی انجام عملیات، از نظر ارتفاع توسعه پیدا می کند.
در این پروانه شرح عملیاتی را شاهد هستیم که طی آن یک واحد مسی به دو واحد مسی تبدیل شده و در برخی مواقع هم ملک مسی و یا بخشی از آن به واحد اداری و یا تجاری تبدیل می شود.
اگر مالک ساختمان قصد تعمیرات و یا تغییراتی کلی و یا جزئی در فضای ساختمان را داشته باشد پروانه صادر شده تحت عنوان تعمیرات یا تغییرات خواهد بود.
به منظور دریافت پروانه ساختمان بایستی ابتدای امر مالک و یا وکیل وی به شهرداری و یا دفاتر خدمات الکرتونیکی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند. در این مرحله از روند صدور پروانه نیاز به مدارک زیر می باشد:
پس از تشکیل پرونده و ثبت درخواست پروانه، مامورین مربوطه به موقعیت ملک مراجعه کرده و شرایط محیطی از جمله ابعاد ملک، عرض خیابان و ساختمان های مجاور را بررسی کرده و براساس معیار های گفته شده تعداد طبقات نیز مشخص خواهد شد.
در این مرحله گزارش صادر شده توسط مامور فنی با طرح های شهرسازی مربوط به هر منطقه تطابق داده شده و ملک مربوطه بر اساس معیارهایی مانند پروژه های عمرانی و. بررسی می شود. پس از بررسی های لازم میزان تراکم ملک مشخص و یا اصلاح خواهد شد.
پس از بررسی های ذکر شده و مشخص شدن شرایط محیطی ملک مربوطه بر اساس گزارش مامور فنی دستور تهیه نقشه داده می شود و مالک مربوطه بایستی بر اساس مساحت زمین و تعداد طبقات اعلام شده در دستور مربوطه، نسبت به طراحی ساختمان اقدام کند
همانطور که گفته شد پس از دستور نقشه، مهندس معمار مربوطه بایستی نقشه ساختمان را طراحی کرده و تمامی فضاها از جمله پارکینگ، واحدها و طراحی داخلی آنها را به بهترین نحو اجرا کند. پس از تهیه نقشه مربوطه و ارسال آن به شهرداری، نقشه ساختمان بررسی و اصلاحات آن به مهندس معمار اطلاع داده می شود. معمار ساختمان موظف است تغییرات و اصلاحات اعلام شده را انجام و نقشه جدید را جهت تایید به شهرداری ارسال کند.
بر اساس نقشه تایید شده، واحد صدور پروانه در شهرداری ها، عوارض نوسازی و عوارض مربوط به شهرداری را محاسبه کرده و به مالک مربوطه اعلام می کنند. عوارض ذکر شده بر اساس متراژ طبقات و همچنین نوع کاربری ساختمان مورد نظر تعیین شده و پس از پرداخت آن می توان پیش نویس پروانه ساخت را تهیه کرد.
برای تهیه پیش نویس پس از ارائه مدارک مورد نیاز، بایستی فرم درخواست تعیین ناظر توسط مالک تکمیل شود تا ناظر مربوطه مشخص شود. پس از تعیین ناظر و بسته شدن قرارداد مربوطه بین مالک و ناظر بایستی برگه های سهمیه بهمراه قرارداد بسته شده ارائه شود. علاوه بر این تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تأییدیه نما نیز باید تهیه شود. در مواردی نیز باید تأییدیه نقشههای سازه، تأییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تأییدیه نقشههای تأسیسات برق و مکانیک از سوی سازمان نظاممهندسی دریافت شود که این موارد در ساختمان هایی با متراژ بالاتر از 2000 مترمربع ضروری می باشد.
مدارک لازم جهت تهیه پیش نویس:
در مجموع با طی مراحل بالا، برای چاپ پروانه ساختمان نیاز به تاییدیه های زیر می باشد:
درباره این سایت